Straipsniai

Islamo mada II

Moteriškumo dvelksmas Andreea Zahn tekstilės darbuose

Milda Petkauskaitė

 

Andreea Zahn – jauna menininkė iš Rumunijos, atskleidusi savitą islamiškosios geometrijos formų interpretaciją tekstilės darbuose. Menininkė siekia pabrėžti galvos apdangalo reikšmę skirtingų kultūrų tradicijose, mat jis padeda moteriai atskleisti jos individualumą, žavesį ir moteriškumą. Andreea sukurtuose tekstilės darbuose atsispindi islamiškosios geometrijos bei raštų harmonija. Jos naudojamos medžiagos, dažymo būdai ir švelni tekstūra balansuoja tarp natūralumo ir modernybės. Švelnios ir pastelinės spalvos bei subtilumas atskleidžia švelnią ir trapią, bet unikalią moters prigimtį. Apie kūrybą, gyvenimą ir madą kalbamės su tekstilininke Andreea Zahn.

- Kokį kelią teko nueiti, kol priėjai prie tekstilės?

Nuo pat vaikystės mėgau piešti dalykus, kuriuos mačiau aplink save. Vėliau, paauglystėje pradėjau piešti and stiklo ir kurti rankų darbo papuošalus. Visuomet jaučiau, kad turiu sieti savo gyvenimą su menu, mat negaliu gyventi be kūrybos. Baigusi turizmo vadybos studijas nusprendžiau pradėti mokytis tai, ką visuomet norėjau išmokti. Tai ir buvo tekstilė. Dabar esu magistrantūros studentė tekstilės departamente, Nacionaliniame Menų universitete, Bukarešte, kur mėgaujuosi dirbdama su dažais ir natūraliu šilku.

- Kas tave įkvėpė?

Pagalvojus giliau, prisimenu šeimos draugą, kuris buvo menininkas. Nors esu beveik tikra, kad jo darbai manęs neįkvėpė, tačiau buvau paliesta jo noro ir jėgos įgyvendinti savo svajonę. Mane visuomet įkvėpė architektūra, simboliai ir geometrija.

- Kokią žinią tu perduodi savo menu?

Svarbiausia žinia, kurią noriu perduoti ir išreikšti savo menu yra susijusi su moteriškumu ir moteriška energija. Kiekviena moteris ją turi, bet ne kiekviena žino, kad ta energija yra pagrindas. Mano kurtos šilko skarelės padeda moterims suvokti jų žavesį ir suteikia galios jį atskleisti. Ta vidinė jėga atsiskleidžia nepaisant kultūros ar religinių įsitikinimų, kadangi moteris pati gali parodyti moteriškumą, gerbdama ir senąsias socialines vertybes. Man buvo labai įdomu, kad daugelyje skirtingų kultūrų į tradicinį tautinį kostiumą įeina ir moteriškas galvos apdangalas. Tai būdinga ir rumunų kultūrai, taigi per savo meną aš noriu parodyti, kad galvos dengimas ne visuomet parodo moters subordinavimą. Man svarbu pabrėžti, kad įmanoma prisitaikyti prie tam tikrų socialinių normų ir poreikių, neužslepiant savo moteriškumo. Taigi mano menas yra tradicinio moters kostiumo moderni interpretacija, iš tradicinių vertybių ir įsitikinimų prisitaikiusi prie šiuolaikinio gyvenimo.

- Kaip pasirinkai būtent tokią meninės išraiškos formą?

Tai atėjo natūraliai, tikriausiai šiuo būdu aš galiu išreikšti save ir perteikti savo mintis. Aš tikiu, kad tekstilė yra labiau apčiuopiama - ji turi galią išreikšti pilną turinį, mat yra ne tik vizuali, bet ir paliečiama, užuodžiama bei pajaučiama, jau nekalbant apie madą bei galimybę dėvėti tekstilės gaminį. Būtent tokia mados ir tekstilės dirbinio kombinacija suteikia galimybę jo savininkui atskleisti begalę asmenybės bruožų ir atspalvių.

- Kodėl pasirinkai kurti islamo meno tematika?

Mane įkvepia senovės simboliai ir tikėjimai. Noriu atskleisti tradicinių motyvų, geometrijos prasmes, ieškodama sąsajų su praeitimi, nesvarbu kur jos apsireikštų – mečetėse, bažnyčiose, kostiumuose ar architektūroje. Anksčiau žmonės daug giliau suvokė dvasinį pasaulį, kurį dabar aš bandau suprasti ir atkurti per meną. Man patinka žvelgti atgal ir iš naujo atrasti geometrinius motyvus, kurie vienaip ar kitaip atsikartoja skirtingose kultūrose, tai daro mano darbą įdomesnį.

- Kuo tau svarbi kūryba?

Aš tikiu, kad kūryba ir kūrybos procesas yra dorybė ir palaima. Kūrybos procesas yra Dievo apraiška, einanti per žmogaus sielą ir kūną. Turbūt todėl mane taip įkvepia ir traukia senovės simboliai ir tikėjimai.

- Kas tave įkvepia gyvenime?

Skirtingos kultūros ir papročiai, tradiciniai menai, bažnyčios, mečetės ir šventyklos, architektūra, gamta ir meilė.

- Papasakok apie savo darbo dieną

Dabar kasdieną einu į universitetą ir dirbu ten, tačiau dieną planuoju atitinkamai pagal savo būseną! Mėgstu keltis anksti ryte ir mėgautis saule savo darbo aplinkoje. Kartais dienomis tiesiog vaikštinėju po miestą ir ieškau įkvėpimo, o kartais būnu pilna darbingos energijos ir daug dirbu. Mėgstu skirti laiko sau, suprasti ir atrasti ką aš mėgstu labiausiai, kas mane įkvepia. Galiausiai, viskas įvyksta savaime.

- Kokie kiti menininkai daro įtaką jūsų kūrybai?

Mano mokytoja universitete, menininkė Daniela Frumuseanu, Richard Henry iš islamo geometrijos departamento, Londone.

- Kokių tikslų savo kūryboje esi užsibrėžusi?

Aš norėčiau tobulinti savo stilių, išmokti naujų technikų ir išbandyti naujų tekstūrų bei medžiagų. Man svarbu, kad mano darbai darytų gerą įtaką žmonėms.

- Kokiai publikai skirti tavo darbai?

Mano darbai adresuoti moterims, kurios pasitiki savimi, kurios vertina meno kūrinį, kurios supranta grožio ir išskirtinumo svarbą savo gyvenime. Žinoma, kai mano darbai eksponuojami meno galerijoje, jie būna skirti visiems, kurie įžvelgia grožį.

- Ką labiausiai vertinate gyvenime?

Grožį ir meilę bei nuoširdumą ir tikėjimą.

- Kokią vietą darbas užima tavo gyvenime?

Kūryba yra dalis mano gyvenimo, tai materiali mano sielos išraiškos forma. Kita dalis skirta mano šeimai.

- Kokių reakcijų apie savo darbus sulauki iš aplinkinių?

Žmonės mano darbuose mato aistrą ir unikalumą, grožio ir kultūros sintezę. Norėčiau, kad mano darbai būtų naudingi, todėl kai kiti juos įvertintų, aš jausčiau pilnatvę ir pripažinimą.

Islamo mada Islamo mada Islamo mada
     
Islamo mada Islamo mada Islamo mada